söndag 10 juli 2016

Åska och dunder - skrivtid saboterad

I går blev min skrivtid saboterad av sommarens så här långt värsta åskoväder över Södertörn. Givetvis just när jag som bäst kommit i flow och hade huvudet fullt med idéer och fingrarna dansade över tangentbordet medan jag gjorde de där små fixen och ändringarna och omskrivningarna som skulle lyfta texten från hyfsad till ”Yes, now we talking!”

Men det var bara att göra en hastig nedstängning, dra ur alla sladdar och stänga av kontakten på sladdosan och sitta och glo ut genom fönstren på åskmoln som tycktes ha parkerat över min del av Södertörn utan att visa några tecken på att vilja passera. Tvärt om tror jag nästan att det cirklade över området. En del nedslag var obehagligt nära, i skogen bakom industriområdet.

Och där satt jag, i fåtöljen, och glodde på himlen och försökte läsa medan huvudet surrade av underbara idéer och frustrationen ångade genom näsborrarna och ur öronen. Gah!

Jag kunde inte heller skissa ned mina idéer på papper. Jag behövde tillgång till min text i en nyskriven version - vilket det inte funnits tid för att skriva ut vid nödnedstängningen. Jag hade behövt kolla upp vissa fakta på Wikipedia och se om jag kunde använda dem som jag tänkt innan jag kunde gå vidare.

Jag hade också behövt kolla vissa formuleringar en författare använt (och som än så länge bara finns som en aptitretare på nätet) - inte kopiera rakt av, inte alls, men använda som underlag att fundera kring hur jag skulle kunna tillämpa ett liknande tema i min text även om förutsättningarna var helt annorlunda.




Hur maffiga och imponerande åskväder än kan vara, är de ett förbaskat störande moment när de råkar sammanfalla med ordentliga skrivarflow.

Hm, det finns en del som talar för skrivmaskiner. Dessvärre konstaterade jag för över trettio år sedan att jag inte är det slags författare som kan skriva sina manus för hand eller på maskin.

Jag behöver en dator där jag kan vrida på ord och meningar och stuva om texten efter behag tills allt faller på plats där jag vill ha det. Tills jag har konsoliderat den vilda, ohämmade vårfloden av mer eller mindre ostrukturerade idéer till ett optimalt flöde av ord och texten flyter lika lätt och obehindrat som vatten.


Så därför - trippel-gah för åskoväder som inkräktar på ens bästa skrivtid. 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar