söndag 28 juni 2020

Bottennapp för tredje dygnet i rad

Just nu är de absolut bottennapp i glastermometern med flöten här i vardagsrummet. Det vill säga, alla flöten i det vätskefyllda glasröret har sjunkit till botten av röret och ligger där nere och trängs.

Och de tre senaste dagarna så har det översta flötet inte längre stigit upp till ytan över natten.

Det innebär att temperaturen i vardagsrummet, dygnet runt, nu är över tjugosex grader - också när solen inte ligger på.

I sovrummet, där jag har en mer konventionell termometer, är det tjugoåtta grader.

Jag vaknade före fem i morse för att det var för varmt. Jag har druckit tre stor glas kylt vatten nu på morgonen, jag har ett extremt sug efter salt och i skrivande stund så har jag inte mindre än två fläktar riktade mot mig. Det hjälper just inte.

Redan strax efter åtta på morgonen så känns hjärnan som ångkokt blomkål.


Det är det här som jag har emot extremvärme, ryssvärme, medelhavsvärme, afrikavärme, långvariga värmeböljor och vad man än väljer att kalla den här sortens långvariga värme,


Brandrisken är extrem också.
Hoppas verkligen att vi inte får en sommar som den 2018.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar