fredag 6 april 2012

Ett steg leder till nästa

Senast jag var aktiv på webben, utöver sociala medier, var det som entusiastisk hemsidesnickrande amatör under åren kring millennieskiftet. Jag skrev för några dagar sedan om mina erfarenheter från den tiden. Det var en närmast magisk tid. Före Twitter, före Facebook, Google+ och LinkedIn och andra strukturerade, välplanerade sociala nätverk. Runt om i världen kastade sig amatörer, som ofta hade med mer entusiasm och skaparglädje än reella kunskaper ut på internet och snickrade ihop sina egna hemsidor.

Jag skrev också att jag lade ned min gamla havererade hemsida. Fast helt skrotad, det blev den inte. Vissa sidor var så bra placerade på Google att de fått ett nytt liv, som vägvisare och trafikdirigenter till bland annat den här bloggen.

Men därmed uppstod också behovet av en ny, ändamålsenlig hemsida. Eller för att säga det rakt ut - ett trevligt, representativt skyltfönster mot världen.

Valet föll på N.nu som erbjuder gratis hemsidor. De har snygga mallar, är enkla att lägga upp och administrera - och vill man ha fler finesser finns det möjlighet att uppgradera. Exakt hur min nya sida kommer att utveckla sig, det återstår att se. Jag har många idéer, det gäller att sortera dem och se vilka som kan samsas och dra åt samma håll.

Skillnaden från förra gången jag gjorde en hemsida är enorm. Det är närmast att jämföra med skillnaderna mellan att renovera ett fallfärdig gammalt hus - ett ständigt arbete med hammare och vattenpass i högsta hugg - och att flytta in i en nyproducerad, toppmodern bostadsrätt. Hur kul det än var att snickra ihop sin egen sida från grunden i FrontPage, och även om jag kan sakna den pionjäranda som rådde på webben runt millennieskiftet så är det bara att erkänna - det här är betydligt enklare och bekvämare.

Det är inte utan att jag fått blodad tand. Det är kul!

Välkomna att besöka mig: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar