lördag 18 maj 2019

Skrivdagbok, 18 maj 2019

Förra helgen så genomförde jag ett omfattande kirurgiskt ingrepp i texten och skapade tre kapitel av två existerande kapitel. De båda kapitlen hade dels blivit litet för långa i redigeringen, när jag hade fått fylla ut vissa partier som behövdes men som inte var tillräckligt intressanta och lämnade en känsla av "transportsträcka".

Båda kapitlen spretade dessutom.
Drog åt litet för många olika håll.

Det kändes litet som att vada genom knädjupt vatten, på en väldigt långgrund strand. Man gick och gick, utan att komma ur fläcken. 

Det känns generellt mycket bättre efter förra helgens kapiteloperation. De respektive kapitlen har fått en bättre struktur såväl som en bättre och tydligare framåtrörelse.

Eftersom de här kapitlen - femte och sjätte kapitlet, som nu har blivit femte och sjätte samt sjunde kapitlet - låg inbäddade ungefär mitt i den nya början som jag håller på att kämpa med till mitt huvudskrivprojekt så blev resultatet att alla följande kapitel har skjutits ett steg framåt. Det befintliga sjunde kapitlet blev i ett slag det åttonde,; det åttonde kapitlet blev det nionde - och så vidare.

Den nya början är nu elva kapitel lång, istället som tidigare tio.

Nu måste jag dock göra om redigeringsrundan av femte, sjätte och sjunde kapitlet igen eftersom mina anteckningar från redigeringsrundorna är baserade på hur kapitlen såg ut före omstruktureringen.


När jag skriver att kapitlen hade blivit för långa så har jag en tumregel om att mina kapitel bör vara mellan femton och tjugo arbetssidor för att ge en någorlunda behaglig och jämn läsrytm för en läsare.

Det är kanske inte kapitellängd eller en läsrytm som passar för alla men det är det slags dynamik i läsningen som jag trivs med när jag läser själv. Så så får det bli.

Hur gör ni när det gäller kapitellängd?
Har ni några tumregler?


Hur som helst, det ena av de ursprungliga kapitlen var tjugosex sidor långt och också det andra var med god marginal över tjugo - och inget av dem fungerade till 100% så som det var.

Manusoperationen var med andra ord oundviklig. Och, som tur är, så var den också framgångsrik. Såväl patienten som jag överlevde den, även om det var litet svettigt där ett tag.



2 kommentarer:

  1. Sådär ja, det går framåt :) MIna kapitel är betydligt kortare. Oftast 3,5 sida i word utan marginaler och med 1,0 i radavstånd. Sisådär 13-14 hundra ord tror jag. Jag kommer ju ofta upp i 50 kapitel i mina 350-sidors böcker.
    I nya Flanagans gör jag kapitlen något längre men har nog ändå typ 40 totalt på samma mängd ord :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde kanske ha tillagt att jag skriver mina kapitel med 1,5 i radavstånd och 0,3 i avstånd mellan varje tecknen eftersom jag ser rätt dåligt för att det skall bli mindre ansträngande för ögonen. Samt att jag även har 5 cm vänstermarginal, dels för att få en bättre överskådlig radlängd (som ovan, jag ser rätt dåligt) men också för att ha tillräckligt med anteckningsutrymme vid utskrift för redigering/bearbetning.

      Kapitlen ligger då i snitt på någonstans 4000 - 5000 ord.

      Just nu så går det kanske inte direkt framåt med det här skrivprojektet. Jag måste gå igenom alla tre kapitlen eftersom mina redigeringsanteckningar gjordes före kapiteldelningen och därför inte längre stämmer med hur kapitlen ser ut och fungerar i dag.

      Istället så har jag under den senaste veckan borrat ned mig i en nostalgitripp och läst delar av mitt gamla fantasyprojekt. Ibland inser jag hur valpig jag var som skribent på den tiden, men ibland så gnistrar det faktiskt fortfarande till.

      Radera