lördag 11 augusti 2018

Skrivdagbok, 11 augusti

Hur skall man sammanfatta skrivsommaren 2018?

Möjligen som sommaren då alla skrivambitioner smalt bort. Det har varit för varmt. Alldeles. Förbannat. För. VARMT!

Hjärnan upphörde att vara kreativ.

Man stirrade på en blank skärm och kände såväl kreativiteten som energin smälta bort och rinna av en.


Den enda kreativa tanke min överhettade hjärna kunde klamra sig fast vid - utöver idéer om hur man bäst stängde värmen ute ur lägenheten och hur man effektivast satte korsdrag (i en lägenhet som aldrig planerats för minsta förutsättning för effektivt korsdrag) för att få den något svalare nattluften att cirkulera i lägenheten i hopp om att ge någon ynka grads svalka - var följande: Sommarhus på Svalbard!


Tanken är inte ny, den har funnits under varma somrar tidigare. Men efter denna extrema värmebölja så är den tanken nära nog oemotståndlig. Sval skrivarlya, för kreativa tankar och ork och energi att skriva också under extrema värmeböljor som denna.

Men som den idén knappast är genomförbar så får den stanna i tanken.


Men tillbaka till skrivandet och kreativiteten. Som just inte blivit överhövan denna sommar. Det har helt enkel varit för jä... varmt i lägenhet för att jag alls skulle orka ta ta i någon av mina texter. Hjärnan kändes mest som överkokt blomkål och jag satt mest och stirrade på mina olika skrivprojekt. Om jag alls brydde mig om att slå på datorn.

Däremot har jag trots hettan faktiskt lyckats jobba litet med strukturen kring mitt huvudskrivprojekt.

Det har blivit: 
  • Nya dokumentmappar och ny mappstruktur
  • Nya styrdokument
  • Dokumentation
  • Mer bakgrundsmaterial
etc.

Och, inte att förglömma, jag har gjort en extension till mitt personliga intranet i form av en ny Skrivarwebb som förhoppningsvis skall bidra till underlätta och understödja skrivandet eftersom den understödjer strukturen.

Tyvärr gjorde jag sedan den nya mappstrukturen, så nu måste jag länka om alla worddokument som jag har länkat till från Skrivarwebben.


Struktur, har kommit att bli någonting av 2018 års ledord för min del.

Det jag framförallt behöver.

Det, som skrivandet inte fungerar utan.


Jag har också läst igenom några kapitel i den nya inledningen som jag jobbat med. Och jag dessutom reviderat dessa kapitel litet lätt


Jag har också - inspirerad av vissa författares bilder på otroligt läckra anteckningsböcker Instagram, men sorligt medveten om mina egna tillkortakommanden när det gäller att använda anteckningsböcker (hur läckra de än är) - designat en läcker wordmall för inspirerande anteckningsdokument.

Eftersom jag också ville ha någonting läckert att göra mina anteckningar kring mina texter i på ett sätt som passar min person och mitt sätt att arbeta. Jag infogade helt enkelt bilder i sidhuvudet och sidfoten - i det här fallet en bukett rosor i olika färger. Det blev jätteläckert.

De anteckningsdokument jag hitintills upprättat (ett per kapitel/redigeringsperiod) har funkat utmärkt. I samband med ovan nämnda genomläsningar/revideringar har jag gjort anteckningar om problem och frågetecken och sådant som jag måste ta ställning till en gång för alla och sedan konsekvent hålla mig till från kapitel till kapitel. Jag tror att de här dokumenten kommer att fungera bra för mina behov - och för mitt sätt att skriva och arbeta med mina texter.


Det var litet om vad som faktiskt, i brist på skrivande kreativitet i extremvärman, har blivit gjort.
 

Nu hoppas jag bara att litet svalare väder skall sätta litet fart på hjärnan - för jag längtar efter att sätta tänderna i texten.

Men initialt är det läsning av de senaste kapitlen, och eventuellt litet mindre eller större revideringar av dessa, som förestår. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar