lördag 29 augusti 2015

Förkylningstider i faggorna

Sommaren är inte över. Inte än, inte innan trädtopparna börjar rodna och de första gula rankorna smyger sig in i grönskande lövverk. Men för de flesta är semestrarna över och skolorna har startat och därmed är också förkylningstiderna i faggorna så jag tänkte jag skulle dela med mig av mammas bästa huskurer.


Piggalopp

Mamma kallade den här anrättningen Piggalopp. Jag vet inte om det är ett vedertaget begrepp eller om det är en förvrängning av pigga upp.

Vispa ägg och socker pösigt, som om du vispar en sockerkakssmet
(eftersom anrättningen inte skall tillagas är det viktigt att välja ett friskt ägg från en pålitlig producent).

Pressa tre blodapelsiner. Sila apelsinsaften ned i ett glas(tro mig – du vill bli av med de där irriterande små kärnorna, särskilt om halsen känns sårig). Häll över äggblandningen.

Rör om eller låt bli, efter tycke och smak. Ät med sked eller drick med sugrör. Eller bådadera.

Upprepas dagligen, till dess att endera du eller förkylningsviruset tröttnar.


C-vitaminchock

En annan av mammas huskurer vid förkylningar var C-vitaminchock. Tag en grapefrukt, en apelsin och en citron (på den tiden fanns inte lime i var och varannan fruktdisk, annars är jag övertygad om att mamma hade kastat in en sån också). Pressa. Sila. Drick.

Man kunde nästan känna C-vitaminerna krylla efter en sådan kur och jag har ofta undrat om förkylningsviruset eller jag blev mest chockat.

Upprepa kuren dagligen tills antingen förkylningsviruset eller du tröttnar.


Lindring för såriga nästippar

Jag kastar in en av mina egna kurer som bonus. För att smörja och lindra en sårig nästipps - och såriga näsvingars - lidande kan jag rekommendera Coldpressed Jojoba Oil eller Aloe Vera Barbadensis, som har en svalkande effekt. Båda från Maria Åkerberg.



Hoppas att ni slipper förkylningar. Jag hoppas i alla fall att jag slipper dem!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar