tisdag 16 juni 2015

Simona Ahrnstedt – En enda hemlighet

Det är ingen hemlighet att jag är en inbiten romanceläsare. Det är ingen hemlighet att jag gillar Simona Ahrnstedts böcker och att jag följt hennes författarskap och hennes kamp för att öka intresset för romance och höja dess status i arbetarlitteraturens, deckarundrets och kokböckernas Sverige, ett författarskap och en kamp som givit henne den välförtjänta titeln Sveriges Romancedrottning.


Det är inte heller någon hemlighet att det är historisk romance som ligger mig närmast om hjärtat. Eller att jag tvekade om jag skulle följa Simona när hon tog steget över och började skriva contemporary romance (samtidsromance, romance som utspelar sig i nutid) i och med sin fjärde bok. Men En enda natt satte klorna i mig från första sidan och även om jag kanske inte blivit omvänd till att gilla contemporary romance över lag, gillade jag definitivt Simonas version av den.

Och på frågan om jag skulle läsa nästa contemporary romance Simona Ahrnstedt skrev, var svaret: Ja, definitivt!


Och när En enda hemlighet kom i maj gick jag på releasefesten på Akademibokhandeln och fick mitt exemplar signerat. Och gick direkt in i sträckäsningsfasen – jag är sträckläsare när jag får tag på en bra och engagerande bok – redan i kön till signeringen och plöjde genom boken ungefär som en isbrytare plöjer genom packis, drivis, isvallar och isbrötar utan att låta någonting hejda mig.

En metod med för- och nackdelar. Man tar sig genom en bok på just ingen tid alls. Men man missar/inte hinner registrera många fina detaljer och skiftningar i texten. Och man missar hantverksskickligheten. Det är skälet (ett av dem, i alla fall) till att jag läser om många böcker direkt efter att jag läst ut dem.

Simonas böcker hör till dessa Omedelbara Omläsningsböcker, som brukar kräva ett par, tre omläsningar innan jag förmår lägga dem ifrån mig och engagera mig tillräckligt för att läsa något annat. Men någonting hände när jag sträckläste En enda hemlighet. Den var för tung (i en helt och hållet positiv bemärkelse), för tät, för intensiv. För krävande – på många sätt mer krävande än En enda natt – jag var mentalt utmattad när jag nådde slutet. Mentalt utsliten, klarade inte av att läsa om boken direkt. Var tvungen att smälta den, läsa någonting lättsammare emellan.

Och sedan rann dagarna iväg. Nu har jag läst om En enda hemlighet och jösses – som hon kan skriva, Simona!


Under de senaste åren har Simona Ahrnstedt gjort romance het och trendig i Sverige och förtjänar mer än väl titeln Romancdrottning eftersom hon är en pionjär för genren i Sverige. En enda natt saknade motstycke när den kom förra året och jag får erkänna att jag undrade om hon skulle kunna överträffa den.

Det gjorde hon. En enda hemlighet har samma förmåga att sätta klorna i en från första sidan och vägra släppa taget som En enda natt hade. Och därtill en intensitet som jag tror överträffar den i En enda natt.


En enda hemlighet utspelar sig i biståndsarbetets och fältläkarnas sfär. I centrum står Alexander de la Grip, en oansvarig jetsetprins från en förnäm gammal finansfamilj (och bror till Natalia De la Grip från En enda natt), och den idealistiska fältläkaren Isobel Sørensen, som sett fler katastrofer än de flesta. 

Alexander och Isobel brakar samman från sitt första möte – och fortsätter att braka samman varje gång deras banor korsas, också sedan de insett att de dras till varandra. Det blir en relation med het passion men också med många irritationsmoment och mycket gnissel i maskineriet och frågan är om Isobel någonsin kommer att våga lita fullständigt på Alexander.

Och i skuggan av Alexanders och Isobels relation försöker Peter De la Grip, Alexanders och Natalias äldre bror, finna en väg vidare genom livet efter att ha ödelagt det fullständigt. Han finner en, oväntat och på kanske det sista ställe han kunnat föreställa sig.


Det här boktipset/bokreferatet/bokrecensionen kommer sent eftersom det dröjt till nu innan jag varit redo att läsa om En enda hemlighet – och jag läser alltid en bok jag skall tips om/referera/recensera minst två gånger för att göra den rättvisa.

Eftersom det tagit sådan tid har en formulering som jag haft i bakhuvudet sedan den första genomläsningen –  ”När den här boken väl blir översatt till engelska, kommer Simona Ahrnstedt att sätta Sverige på Romancens världskarta” – hunnit bli något passé. Simona har nämligen under tiden släppt nyheten att ett amerikansk förlag köpt de engelska världsrättigheterna till hennes contemporary romance serie.

Och det, mina romanceläsande vänner, är ungefär hur stort som helst!

Och så väl förtjänt – jag blir alldeles matt när jag hör eller läser om all research Simona lägger ned, alla bearbetningar, alla omarbetningar, alla redigeringar – vilket arbete hon lägger ned. Och vilka böcker hon levererar!


Och det är förmodligen vid det här laget ingen hemlighet att jag tycker att En enda hemlighet är en grymt bra bok. En bok jag med glädje kan rekommendera till alla hugade romanceläsare.

Om jag hade fått önska mig någonting mera av boken? Det vore i så fall möjligen att slutsekvenserna hade fått lov att bre ut sig och ta litet mer plats. Men det är bara en detalj, en smaksak. En sak är säker, romance är på stark frammarsch i Sverige och det är Simonas förtjänst.




Hm – uppenbarligen får jag fila litet på den där meningen, är bara så efter min tid. Tror det får bli så här:

”Simona Ahrnstedt kommer inom kort att sätta Sverige på Romancens världskarta. Och det svenska deckarundret kommer att undra vad det var som dundrade förbi dem i vänsterfilen.”




http://elisabetnielsen.blogspot.se/p/romancetip.html

Tidigare tips om romantisk läsning:
- Only Enchanting, av Mary Balogh
- The Lady Most Willing, av Julia Quinn, Eloisa James, Connie Brockway
- Not So Innocent, av Laura Lee Guhrke
- To Catch an Heiress, av Julia Quinn
- Say Yes to the Marquess, av Tessa Dare
- By Winter's Light, av Stephanie Laurens
- The Black Cobra Quartet, av Stephanie Laurens
- The Casebook of Barnaby Adair, av Stephanie Laurens
- David, av Grace Burrowes
- The Promise in a Kiss, av Stephanie Laurens
- Cynster-serien - Släkt och vänner, av Stephanie Laurens
- It Happened One Night och It Happened One Season, av Mary Balogh
- The Ideal Wife och A Precious Jewel, av Mary Balogh
- Ladyns hemliga brev / The Lady and the Laird, av Nicola Cornick
- How To Marry A Marquis, av Julia Quinn
- The Bastion Club Novels, av Stephanie Laurens
- Spindle Cove series, av Tessa Dare
- Twas the Night After Christmas, av Sabrina Jeffries
- Lady Whistledown, av Julia Quinn m f
- En enda natt, av Simona Ahrnstedt
- The Captive Hearts Series, av Grace Burrowes
- The Perfect Lover, av Stephanie Laurens
- Gareth, av Grace Burrowes
- Cynster serien - Tvillingarna, av Stephanie Laurens
- Regency Christmas special, ett axplock av Mary Baloghs julskildringar
- Suddenly You, av Lisa Kleypas
- A Christmas promise, av Mary Balogh
- The Bedwyn Prequels, av Mary Balogh
- Wallflower series, av Lisa Kleypas
- The Duke's Men - de 2 första böckerna, av Sabrina Jeffries
- The Spymaster's Lady, av Joanna Bourne
- Minx, av Julia Quinn
- The Cynster-series - de 6 första böckerna, av Stephanie Laurens
- Romancing the Duke, av Tessa Dare
- The Survivors Club, av Mary Balogh
- Ethan, av Grace Burrowes
- Historisk, svensk romance, av Simona Ahrnstedt
- The Hathaways series, av Lisa Kleypas



2 kommentarer:

  1. Tack snälla Elisabet, vilken fin recension, verkligen roligt att läsa dina tankar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv; Simona, för många, många timmar och dagars härlig, inspirerande läsning.

      Radera